Zenobia hajóroncs

 

Zenobia hajóroncs

(Zenobia shipwreck)

 

Larnaka partjainak közelében, a tenger felszíne alatt különleges ciprusi látnivaló várja az érdeklődőket: az 1980 júniusában elsüllyedt, 178 méter hosszú MS Zenobia komp roncsa.

 

 Zenobia, Larnaka Ciprus

a kép forrása: cyprusscuba.com

 

A hajóroncs környéke a mai napig a világ egyik legjobb merülőhelye (a búvár szaksajtó rendszeresen a legnépszerűbb 10 hajóroncs közé választja), így kalandvágyó búvárok százai ereszkednek le hozzá minden évben. A még ma is jó állapotnak örvendő, fénykorában 12.000 tonnás komppal együtt több száz jármű süllyedt el: autók, tehergépkocsik, munkagépek merültek el örökre. A hajó ekkor emberéletet nem követelt, szerencsére időben kimenekítettek mindenkit a fedélzetről. Mivel a hajóroncs a larnakai kikötőtől alig egy km-re fekszik a hullámsírban, a városból rendkívül könnyen megközelíthető. A településen több búvárcentrum kifejezetten a Zenobia miatt alakult meg, hiszen az elsüllyedt hajó után érdeklődők egyre nagyobb számban érkeztek.

A Zenobia az oldalára fordulva fekszik az aljzaton, legmagasabb pontja a felszín alatt mindössze 18 méterre látható - emiatt lett kezdő búvárok körében is közkedvelt, sőt a tapasztaltabbak ezt a mélységet akár szabadtüdős merüléssel is elérhetik. A roncs átlagos mélysége 30-40 méter, a leglátványosabb részletek is ebben a mélységben vehetőek szemügyre: a hajócsavar, a mentőcsónakok, és ami talán a legérdekesebb: maga a szállítmány. Korabeli teherautók és gépek sorakoznak a fedélzeten, közöttük halrajok százai úszkálnak.

Az élővilág meglepően népes és gazdag a Zenobia roncsa körül: a kisebb halak között akár méteresnél nagyobb murénák és sügérek is felfedezhetőek!

 

Zenobia hajóroncs, Ciprus

a kép forrása: cyprusscuba.com

 

 

Az MS Zenobia története

 

A Zenobiát 1979-ben építették Svédországban. Első, és egyben utolsó hivatalos útjára elkészülte után néhány hónappal indult, 1980 május 4-én: Malmőből hajózott ki, fedélzetén több mint száz, áruval megpakolt kamionnal. A hajó úticélja Tartous város volt Szíriában, ugyanis a Zenobiát tulajdonosa elsősorban a Görögország és Szíria közötti nemzetközi szállítmányozásra szerette volna használni.

A 30 fős személyzet az Atlanti-óceánt és a Gibraltári-szorost elhagyva még nem tapasztalt problémákat, sőt az első megállóig, Kréta szigetéig eseménytelen volt az út. A legnagyobb görög sziget fővárosából, Heraklionból továbbmenve azonban elkezdődtek a problémák: a komp kormányozhatóságával gondok adódtak, amit csak nehezített, hogy a ballaszt tartályokba valamiért túl sok víz került, és a hajó megdőlt. A gondok miatt a Zenobia kikötött Athénban, ahol néhány napra javítódokkba került, hogy megpróbálják elhárítani a hibákat. A kezdetleges számítógépes rendszerhez azonban akkoriban kevesen értettek, így miután kiszivattyúzták a tartályokból a dőlést okozó víztöbbletet, ismét útjára bocsátották a hajót.

Ciprushoz közeledve Larnakánál ismét jelentkezett a korábbi hiba: a Zenobia úgy megdőlt, a kapitány alig tudta a part közelébe kormányozni a hajót. A larnakai kikötőbe vontatva a hajót ismét átnézték a szakemberek, de mivel ezúttal sem tudták orvosolni véglegesen a gondot, az ismételt szivattyúzás után a Zenobia kifutott a vízre - de alig egy km-t haladt csupán, amikor az oldalra dőlés máris jelentkezett, és a kapitány a kikötőtől másfél km-re lehorgonyozta a kompot. Ezúttal a hajó már olyan mértékben kezdett borulni, hogy a végére már 45%-os szögben dőlt meg a hajó - nem csak a továbbhaladás, de már a hajó maga is veszélyben volt. A kapitány a Zenobia azonnali evakuálására szólította fel a személyzetet, és még időben sikerült is mindenkinek az elhagynia az egyre fenyegetőbb mértékben boruló hajót.

 

Zenobia, Larnaka Ciprus

 

A leláncolt rakomány közben elszabadult, és a súlypont végleg átbillent: a Zenobia június 7-én, a hajó elhagyása után néhány órával teljesen elsüllyedt. A bal oldalára borult hajó magával vitte az összes rakományt: száznál is több, árut szállító kamion semmisült meg néhány óra alatt.

 

Zenobia hajócsavar, Larnaka

 kép forrása: cyprusscuba.com


 

Zenobia tények és érdekességek

A hajó adatai:

Teljes hossz: 178 m
Szélesség: 28 m
Merülés: 13 m

- Süllyedése után kb. 200-220 millió fontra becsülték az anyagi károkat

- Repülőről tiszta időben jól kivehetőek a roncs körvonalai a tenger felszíne alatt

- Mérete miatt egyszerre lehetetlen körüljárni, legalább 10-12 alkalom merülés hozzá

- A Zenobiának két testvérhajója is épült, a Fantasia és a Cezannie - utóbbi szintén elsüllyedt, India partjainál

- A legtöbb búvár egyetért abban, hogy a roncs kifejezetten biztonságosan merülhető, ám 30 év alatt 6 búvár vesztette itt életét - a legtöbben beúsztak a hajóba, és eltévedtek

- A városi legendák szerint fegyvereket is szállítottak a hajón Szíriának

- Mindössze 34 napos volt, amikor elsüllyedt

A cipruson.hu működése során a legtöbb honlaphoz hasonlóan sütiket (cookie) használ. Az oldal böngészésével hozzájárulsz a sütik használatához.